ذهن جنایت سریالی پرونده شناسایی میانسال

ذهن: جنایت سریالی پرونده شناسایی میانسال میانسالی استان گیلان قاتل سریالی

گت بلاگز اخبار پزشکی خواب کافی لازمه مغزی سالم

مطالعات تازه نشان می‌‌دهد خواب نقش مهم و حیاتی در توانایی مغز جهت تغییر، رشد و سازماندهی مجدد به منظور تطبیق و سازگاری با اطلاعات تازه دارد.

خواب کافی لازمه مغزی سالم

خواب کافی لازمه مغزی سالم

عبارات مهم : حافظه

مطالعات تازه نشان می دهد خواب نقش مهم و حیاتی در توانایی مغز جهت تغییر، رشد و سازماندهی مجدد به منظور تطبیق و سازگاری با اطلاعات تازه دارد.

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، محققان دانشگاه ساری در انگلیس با استفاده از روش های تازه ثبت فعالیت مغز در خواب، شواهد دیگری جهت تایید نقش خواب در رشد، عوض کردن و تثبیت اطلاعات در مغز یافتند.

خواب کافی لازمه مغزی سالم

محققان با استفاده از این روش، یک بخش از مغز به نام دندریت را مورد نشانه قرار دادند. این بخش مسئول شکل گیری اطلاعات تازه و ترکیب آنهاست. یافته ها نشان می دهد فعالیت این بخش از مغز در خواب زیاد کردن می یابد. همچنین این یافته ها ارتباط زیاد کردن فعالیت مغز با امواج مغزی ناحیه ای از مغز که کلید شکل گیری حافظه هست، را نشان می دهد.

به گفته Julie Seibt یکی از محققان این پروژه، مغز یکی از اندام های شگفت انگیز است که بر اساس تجریبات کسب شده، توانایی عوض کردن و سازگاری دارد و خواب نقش مهمی در این سازگاری ایفا می کند. مطالعات نشان می دهد بخش مهمی از این تغییرات در حین امواج مغزی بسیار کوتاه و تکرارشونده به نام اسپیندل اتفاق می افتد. مطالعات تازه نشان می دهد در طول اسپیندل، مسیرهای خاصی در دندریت ها فعال می شوند و باعث می شوند خاطرات در طول خواب تقویت و تثبیت شوند.

مطالعات تازه نشان می‌‌دهد خواب نقش مهم و حیاتی در توانایی مغز جهت تغییر، رشد و سازماندهی مجدد به منظور تطبیق و سازگاری با اطلاعات تازه دارد.

محققان معتقدند فناوری های نوظهوری مانند جنبش مغناطیسی می توانند فرکانس های اسپیندل را شبیه سازی کنند و منجر به جنبش دندریت های غیر فعال شوند. این راهکار می تواند در زیاد کردن عملکرد شناختی در بیماری هایی نظیر آلزایمر موثر باشد.

سیستم پاک سازی مغز که مهمترین وظیفه آن خارج کردن مواد زائد از این بافت حیاتی هست، در وقت خواب بیشترین میزان فعالیت را دارد. بخش اعظم دفع مواد زائد از بدن به وسیله سیستم لنفاوی انجام می شود. این سیستم، مولکول ها و پاتوژن های معیوب را از بافت ها به جریان خون انتقال یافته می کند تا از طریق خون به مجراهای دیگر بدن برسند و بعد از تغییراتی از آن جا خارج شوند؛ ولی پاک سازی بافت بسیار حساس مغز به وسیله یک سیستم مستقل انجام می شود. مغز بر خلاف سایر اندام ها از سیستم لنفاوی جهت این منظور بهره نمی برد.

سیستم پاک سازی مغز متشکل از نوعی سلول موسوم به گلیال است که عملکرد مهم آن ثابت کردن نورون ها در محل مقتضی هست. در این سیستم مایع خاصی بین رگ های مغزی و سلول های گلیال جریان دارد که ترکیبات پروتئینی مضر را از بافت مغز جدا می کند. محققان معتقدند هنگام خواب، سلول های گلیال از رگ های مغز جدا می شوند و فضای بیشتری را جهت عبور این مایع فراهم می کنند.

پس از خواب کامل، عملکرد سیستم پاکسازی تا 60 درصد زیاد کردن می یابد. علاوه بر مغز، عملکرد قلب و سایر ارگان ها نیز به خواب وابسته هست. خواب تنها زمانی است که بدن وقت ترمیم پیدا می کند. سیستم ایمنی با خواب کافی تقویت می شود.

خواب کافی لازمه مغزی سالم

برخی از مهمترین فایده های خواب کافی عبارتند از :

-خوابیدن تعداد سلول های مغز را زیاد کردن می دهد

خوابیدن باعث می شود که امکان تولید میلین به وسیله سلول های مغز افرایش یابد. میلین ترکیب نوعی فسفولیپید و پروتئین است که مانند عایق عمل می کند و مانند غلافی در اطراف تمام سلول های عصبی قرار می گیرد. میلین جهت عملکرد صحیح سلول های عصبی مهم است و کمبود آن منجر به بروز بیماری های خطرناکی مانند ام اس می شود.

مطالعات تازه نشان می‌‌دهد خواب نقش مهم و حیاتی در توانایی مغز جهت تغییر، رشد و سازماندهی مجدد به منظور تطبیق و سازگاری با اطلاعات تازه دارد.

میلین کاربردهای مختلفی دارد؛ ولی یکی از مهمترین وظایف آن، تسریع در ارسال خبر های عصبی هست. خواب باعث زیاد کردن تعداد سلول های عصبی و احیای سلول های قبلی می شود.

-خواب کافی باعث کم کردن دردهای مزمن می شود

مطالعات تازه نشان می دهد خواب کافی و باکیفیت یکی از مهمترین روش های کم کردن درد است و به همین علت پزشکان در دوره نقاهت بیماری یا عمل جراحی، استراحت کامل را توصیه می کنند.

خواب کافی لازمه مغزی سالم

– خواب کافی قدرت استدلال و تفکر را زیاد کردن می دهد

کیفیت خواب یکی از مهمترین فاکتورهای نحوه تفکر و استدلال منطقی هست. توصیه شده است است هنگام مواجهه با پرسشها پیچیده که نیازمند اتخاذ راه حل و تفکر هست، استراحتی کوتاه داشته باشید و تاثیر فوق العاده آن را ببینید.

-خواب کافی و با کیفیت التهاب بدن را کم کردن می دهد

التهاب مهمترین علت بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، آرتریت و پیری زودرس هست. تحقیقات نشان می دهد سطح پروتئین التهابی در افرادی که در شب کمتر از شش ساعت می خوابند، نسبت به افرادی که خواب کامل دارند، زیاد هست. فشار خون ناشی از التهاب از دیگر مضرات اختلال خواب است.

– خواب کافی باعث چربی سوزی و بیماری های متابولیک می شود

بدن در حالت خواب کالری می سوزاند، کم خوابی یا اختلال خواب یکی از مهمترین دلایل چاقی و اضافه وزن است.

-خواب کافی نقش مهمی در درمان بیماری ام اس دارد

-خواب کافی باعث تقویت حافظه می شود و از بعضی اختلالات ژنتیکی جلوگیری می کند.

-خواب کافی و با کیفیت در دوران جوانی و میانسالی، مهمترین عامل تقویت حافظه در پیری است

– خواب کافی قدرت بدنی را زیاد کردن می دهد

-کم خوابی احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی را دو برابر و سکته مغزی را چهار برابر زیاد کردن می دهد

-کودکان و نوجوانانی که خواب منظم و کافی ندارند، از نظر رفتاری ناهنجار می شوند. این کودکان در مدرسه واکنش‌ها مناسبی ندارند و معمولا جهت هم سن و سالان و اولیای مدرسه مسئله ایجاد می کنند

-کم خوابی و خستگی مهمترین عامل مشاجره و اختلاف زوجین است

-خواب ناکافی سیستم یادگیری را مختل می کند

-اختلال خواب باعث زیاد کردن فشار خون و ضربان نامنظم قلب می شود

-خواب آلودگی یکی از مهمترین علل تصادفات رانندگی است

-خواب ناکافی باعث فوت زودرس می شود

-اختلال خوال و خواب ناکافی مهمترین علت پیری پوست است

-اختلال خواب توانایی قضاوت را از بین می برد

-کاهش حافظه، افسردگی، چاقی و دیابت نوع 2 بعضی از دیگر مضرات کم خوابی هستند

-نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications انتشار یافته هست.

واژه های کلیدی: حافظه | سیستم | فعالیت | محققان | بیماری | اختلالات ژنتیکی | اخبار پزشکی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs